http://hverdags-blogger.blogspot.no/

søndag 31. januar 2016

Gøy å gjøre sammen med barnebarna

Se hvor enkelt du kan lage kule og fargerike skåler av plastperler

Disse er det morsomt å lage, både for barn og voksne. Det er ikke mye du trenger for å lage disse kule skålene av plastperler. Jeg er hekta på farger nå om dagen, så skålene mine blei skikkelig fargerike. Og flere skal det bli!


Foto: Jane Bjørgesæter

 

  • Plastperler ( jeg brukte Nabbiperler fra CChobby )
  • Matolje
  • Boller eller glass som har den formen du vil ha på skålen

Slik gjør du:

  1. Ta fram en skål og smør den med litt olje, dette gjør at plastperlene sitter fast på sidene, og det er lett å få løsnet bollen av etter steking.
  2. Hell plastperler oppi i skålen, og dytt de oppover mot kanten av veggene. Ha kun ett lag med perler.
  3. Sett den så inn i en forvarmet stekeovn på 200 grader i ca. 10 minutter (følg med på plastperlene, plutselig smelter de og er ferdig til å tas ut).
  4. La plastperlene kjøle seg ned før du tar de ut av skålen.

Foto: Jane Bjørgesæter

Tips!

  • Trykk gjerne ned plastperlene litt imens de er varme for å få skålen rettere inni. Jeg har brukt både Hamaperler og Nabbiperler, og personlig syns jeg Nabbiperlene fungerer enda bedre enn Hamaperlene. De smelter bedre og fortere.
  • Om du bruker en litt høy skål, eller et glass, som form til plastperlene kan du sette et LED-telys inni, og vips har du en ny, liten lyslykt.

Innlegget er skrevet av Jane Bjørgesæter. Se mer av det hun lager på Lucky Rock Designs.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar